Norge skal gjennomføre EU-krav om biodrivstoff: Offentlig høring om forslag til forskrift (Norway to implement sustainability criteria for biofuels and bioliquids)
Klima- og Forurensningsdirektoratet (Klif) har sendt til offentlig høring sitt forslag til forskrift om nye krav til biodrivstoff og fllytende biobrensel.
Klif oppsummerer formål med de nye kriteriene på følgende måte:
"De nye kriteriene for bærekrafyig produksjon av biodrivstoff og flytende biobrensel betyr at råstoffet skal være dyrket i et område som ikke er viktig for naturmangfold eller på jordareal med høyt karboninnhold, for eksempel på våtmark." Vedtagelse av de nye bestemmelsene i direktivet følger vel en hard debatt om bærekraftighet av biodrivstoff og konsekvenser av en økt forespørsel om råvarene, og særlig matvarene, samt produksjons og transformasjonsprosessene (faktisk utslippsreduksjon ned økende krav frem til 50% i 2017).
Dissen kravene følger av EUs direktiv 2009/28/EF, såkalt fornybardirektivet, som ble innlemmet i EØS-avtalen i desember 2011. Det nye direktivet oppdaterer blant annet tidligere forpliktelser fra biodrivtoffdirektivet fra 2003 (2003/30/EF): jf. artikler 17 til 21, samt Vedlegg II og V i det nye direktivet. De nye bestemmelsene gjelder: kriterier for biodrivstoffs bærekraftighet, og hvordan de kan tas i betraktning i måloppnåelsen (art. 17); verifikasjonsmetoder for oppfyllelse av bærekraftig kriteriene hos "economic operators", dvs. produsenter, importører ogdistributører (art. 18); beregningsmetoder og standardverdier for beregning av klimagassbesparelse, samt spesifikke beregningsmetoder for biodrivstoff fra alternative råvarer (dvs. "wastes, residues, non-food cellulosic material, and ligno-cellulosic material") som kan telle dobbelt for å oppnå nasjonal mål (19).
Europakommisjonen har godkjent en rekke frivillige ordninger som sikrer biodrivstoffs bærekraftighet (13 siden 2011). Listen er tilgjengelig på Europakommisjons webside: "Biofuels - Sustainability Schemes".
I tillegg har Europakommisjonen tatt flere avgjørelser som gir detaljer om type informasjon de økonomiske operatører må levere til myndighetene (Decision 2011/13/EU) og hvordan skal kriteriene gjennomføres (Communication on gjennomføring av kriteriene 2010/C 160/02, osv.)
Hjemmel i Traktaten for disse bestemmelsene er tidligere Art. 95 TEC, nå 114 TFEU (om det indre markedet). Det har også vært en diskusjon om at dette var riktig hjemmel i traktaten, og om det skulle være transport politikken i stedet.
Transport er en stor forurensingskilde, og Norge er ikke spesielt ledende i området. Man kan notere at Regjeringen har bestemt seg for å ikke endre dagens krav på omsetning for biodrivstoff som ligger på 3,5 %. I følge Klif, "dette skyldes at regjeringen ønsker å avvente en forbedring i det internasjonale systemet for bærekraft for biodrivstoff". "Her vil særlig den videre utviklingen i EUs bærekraftskriterier være viktig" skriver Klif.
De nye kravene skal gjelde i Norge fra 1. januar 2014.
Høringsfrist hos Klif er 28. februar 2013.
Kilde: Klif webside om føringen.
Comments