Norge skal gjennomføre EU-krav om biodrivstoff: Offentlig høring om forslag til forskrift (Norway to implement sustainability criteria for biofuels and bioliquids)
Klima- og Forurensningsdirektoratet (Klif) har sendt til offentlig høring sitt forslag til forskrift om nye krav til biodrivstoff og fllytende biobrensel.
Klif oppsummerer formål med de nye kriteriene på følgende måte:

Dissen kravene følger av EUs direktiv 2009/28/EF, såkalt fornybardirektivet, som ble innlemmet i EØS-avtalen i desember 2011. Det nye direktivet oppdaterer blant annet tidligere forpliktelser fra biodrivtoffdirektivet fra 2003 (2003/30/EF): jf. artikler 17 til 21, samt Vedlegg II og V i det nye direktivet. De nye bestemmelsene gjelder: kriterier for biodrivstoffs bærekraftighet, og hvordan de kan tas i betraktning i måloppnåelsen (art. 17); verifikasjonsmetoder for oppfyllelse av bærekraftig kriteriene hos "economic operators", dvs. produsenter, importører ogdistributører (art. 18); beregningsmetoder og standardverdier for beregning av klimagassbesparelse, samt spesifikke beregningsmetoder for biodrivstoff fra alternative råvarer (dvs. "wastes, residues, non-food cellulosic material, and ligno-cellulosic material") som kan telle dobbelt for å oppnå nasjonal mål (19).
Europakommisjonen har godkjent en rekke frivillige ordninger som sikrer biodrivstoffs bærekraftighet (13 siden 2011). Listen er tilgjengelig på Europakommisjons webside: "Biofuels - Sustainability Schemes".
I tillegg har Europakommisjonen tatt flere avgjørelser som gir detaljer om type informasjon de økonomiske operatører må levere til myndighetene (Decision 2011/13/EU) og hvordan skal kriteriene gjennomføres (Communication on gjennomføring av kriteriene 2010/C 160/02, osv.)
Hjemmel i Traktaten for disse bestemmelsene er tidligere Art. 95 TEC, nå 114 TFEU (om det indre markedet). Det har også vært en diskusjon om at dette var riktig hjemmel i traktaten, og om det skulle være transport politikken i stedet.
Transport er en stor forurensingskilde, og Norge er ikke spesielt ledende i området. Man kan notere at Regjeringen har bestemt seg for å ikke endre dagens krav på omsetning for biodrivstoff som ligger på 3,5 %. I følge Klif, "dette skyldes at regjeringen ønsker å avvente en forbedring i det internasjonale systemet for bærekraft for biodrivstoff". "Her vil særlig den videre utviklingen i EUs bærekraftskriterier være viktig" skriver Klif.
De nye kravene skal gjelde i Norge fra 1. januar 2014.
Høringsfrist hos Klif er 28. februar 2013.
Kilde: Klif webside om føringen.
Comments