Skip to main content

OED Informerer om Kraftsituasjonen og sine Tiltak for Husholdssektoren


I en pressemelding fra 18. januar informerer Olje- og Energidepartementet (OED) om kraftsituasjonen i Norge. Den reflekterer særlig tiltak tatt av regjeringen de siste måneder med fokus på husholdssektoren mens det er forventet en pris økning på kraftfaktura. Den reflekterer også økende fokus på retail sektoren. Pressemeldingen gir svar fra OED på følgende spørsmålene:

  • Hvorfor er det så lite vann i kraftmagasinene?
  • Hva kan jeg gjøre for å spare strøm?
  • Kan jeg få støtte til energisparetiltak?
  • Når får alle avanserte måle- og styringssystemer (AMS)?
  • Er det noe sted jeg kan henvende meg hvis jeg ikke klarer å betale strømregningen min?
  • Hvorfor fjerner ikke regjeringen moms og el-avgift i perioder hvor strømmen er ekstra dyr?
  • Hvorfor skal vi eksportere kraft når vi trenger den selv?
  • Hva gjøre regjeringen for at vi ikke i kommende år skal få en lignende situasjon som vi nå har?

Pressemelding tilgjengelig HER.

Comments